הצלילים שמקרבים בין הלבבות

ד”ר אבי שושני למד מאחיו את סודות המוזיקה הקלאסית • כשנפטר האח הקים בהשראתו מרכז תרבות שבו לומדים בני כל הדתות תרבות יהודית וערבית מן המזרח • “מי ששונה ממך אינו בהכרח האויב שלך” • פרויקט מיוחד: 70 ישראלים שנעים להכיר

 // יורי ילון
// צילום: מרים צחי

תחושה של שליחות בהשראת אחיו המנוח שלמה מלווה כל העת את ד”ר אבי שושני, מאז ייסד את המרכז למוסיקה מן המזרח, השוכן במבנה מיוחד בשכונת מוסררה בירושלים ומסמל דו-קיום בעיר המורכבת כל כך.

שלמה שושני ז”ל היה כנר שהוכר בגיל צעיר כעילוי יוצא דופן. לצד הפסגות המוזיקליות שאליהן הגיע, שלמה העניק חינוך מוזיקלי והרבה מהידע שלו לאחיותיו ולאחיו, ובהם אבי. לאחר פטירת אחיו האהוב, שהיה עבורו הדמות שעיצבה את חייו, הקים אבי ב-1996 את המרכז המרשים למוסיקה מן המזרח, המאגד בתוכו לימודים של תרבויות המזרח שלא זכו עד אז למקום ולבמה הראויים. הנחישות והאופי המחבר והחם של שושני הפכו את המרכז למופת לאחווה ולשיתוף בין יהודים לבין ערבים, לצד מגזרים נוספים המוצאים גם הם את מקומם במרכז הייחודי, סמוך לעיר העתיקה.

“פתיחת המרכז היתה בהשפעתו ובהשראתו של אחי שלמה, שהיה אחד הכנרים הסולנים הבולטים בארץ ישראל המנדטורית”, מספר ד”ר שושני, “הוא ניגן כסולן עם התזמורות החשובות ביותר שהיו אז. שלמה ניגן מוזיקה קלאסית אירופית וגם מוזיקה קלאסית מזרחית. הוא היה המורה הראשון שלי, כשהייתי בן חמש, ולימד אותי פיתוח שמיעה ומנדולינה, כתחליף לכינור. בזכותו אני מה שאני כיום”.

עם השנים, ד”ר שושני הפך למומחה בעל שם בינלאומי בתחום אומנויות הבמה והחל לעבוד מחוץ לישראל, אבל פטירתו של האח החזירה אותו לכאן: “ב-1992 חזרתי מאנגליה ללוויה של שלמה ונשארתי כאן כי יהורם גאון, שהיה חבר מועצת עיריית ירושלים ומחזיק תיק התרבות, הציע לי להקים אקדמיה למוסיקה מזרחית קלאסית. נעניתי להצעתו ומאז המרכז הוא כמו אור שמבליח באפלה. המרכז התפתח במהלך השנים ממקום קטן מאוד והגיע כיום ל-100 סטודנטיות וסטודנטים, כאשר בוגרי המרכז מקבלים תעודה המוכרת על ידי משרד החינוך כבית ספר גבוה לאומנות”.

החיבור דרך המוזיקה יוצר במרכז הייחודי דו-קיום הרמוני בין יהודים לבין ערבים, הלומדים ומלמדים זה לצד זה. “יש אצלנו שיתוף פעולה בין כולם, כאשר השונות מקרבת ביניהם”, מתאר שושני. “זו האקדמיה היחידה המלמדת תרבויות שונות של המזרח ובהן הערבית, הטורקית, הפרסית, צפון אפריקאית, הודית וגם מרכז אסייתית ומוסיקה יהודית בעולם האיסלאם. יש כאן מגוון של כ-40 כלי נגינה וסגנונות זמרה ועוד 25 מקצועות תיאורטיים. יש לנו בכל

שנה כעשרה קונצרטים וקיימתי בעבר קונצרטים גם עם אנשים ממסגד אל-אקצא. במהלך האינתיפאדה השנייה עשינו ביחד קונצרט של מוזיקה דתית בשער יפו ומאז הפכנו לחברים טובים”.

ההצלחה המרשימה של המרכז למוזיקה מן המזרח בירושלים הניעה את שושני להרחיב את פעילותו, ובעוד כחודש צפויה להיפתח שלוחה של המרכז במתחם בזל בתל אביב. “תהיה שם אקדמיה כמו בירושלים, אבל מאחר ותל אביב היא המיינסטרים של התרבות הישראלית, נוכל ליצור שיתופי פעולה עם גופים כמו האופרה הישראלית, הפילהרמונית ואפילו להקת המחול בת שבע”, הוא מספר בהתרגשות. “התרבות הקאנונית של המזרח היא לא רק במוזיקה

אלא גם במחול, בציור ובארכיטקטורה. הגיע הזמן שזה יהיה חלק מהמיינסטרים”.

שושני, המבקש לחולל שינוי תפיסתי ולקרב לבבות דרך המוזיקה, מתכנן לקיים קשר רציף עם ראשי המגזר הערבי ביפו: “הכוונה היא לעשות שיתופי פעולה בין תל אביב לבין יפו. בכוונתי להיפגש עם ראשי המוסלמים שם על מנת לשתף איתם פעולה, כמו שעשיתי בירושלים עם אנשי מסגד אל-אקצא. המוזיקה הקלאסית של המוסלמים וזו של יהודי ארצות האסלאם היא כמעט זהה. הרבנים במדינות האסלאם הכניסו את המוזיקה המוסלמית לבתי הכנסת. אני רוצה לעשות רנסנס של זה ומנסה לגרום לכך שאנשים יבינו שמי שנראה שונה ממך הוא לא בהכרח האויב שלך”.

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!